O ile funkcje wzrokowe mają duży wpływ na wszystkie sfery rozwoju człowieka (motoryczną, poznawczą oraz społeczną), o tyle funkcje słuchowe wydają się najmocniej wiązać z rozwojem społecznym. To właśnie ze słuchem nierozerwalnie związany jest rozwój mowy, co jest widoczne w podejmowanych oddziaływaniach rehabilitacyjnych. Jakość funkcjonowania obu zmysłów jest stosunkowo łatwa do zdiagnozowania, gdy dziecko sygnalizuje nam trudności czy dyskomfort lub sami dostrzeżemy problem obserwując jego zachowanie.

W przypadku osób z niepełnosprawnościami szereg współistniejących trudności rozwojowych może odwracać naszą uwagę od istniejącego zaburzenia funkcji wzrokowych lub/i słuchowych. Dlatego szczególną rolę w pracy terapeutów odgrywają: obserwacja i diagnoza funkcjonalna. Procedury te pozwalają na dostrzeżenie mocnych i słabszych stron funkcjonowania, również wzrokowego i słuchowego, oraz ustalenia optymalnych kierunków pracy. Następnym krokiem są działania terapeutyczne, które uwzględniają całokształt indywidualnych potrzeb rozwojowych. Aby zgłębić ten temat zachęcamy do zapoznania się z poniższymi artykułami.

Rehabilitacja wzroku:

Kliknij, aby przeczytać...

Kliknij, aby przeczytać...

Rehabilitacja słuchu:

Kliknij, aby przeczytać...

Kliknij, aby przeczytać...

Zachęcamy do ćwiczeń przy muzyce wspólnie ze Świeżakami, bo jak same śpiewają w refrenie: ćwiczenia to zdrowie, więc ćwicz razem z nami, w zdrowym ciele zdrowy duch, Świeżaki najbardziej kochają ruch...

Kliknij, aby zobaczyć...

Wyobraźmy sobie, że próbujemy nawlec igłę stojąc na równoważni... nasz mózg analizuje i wartościuje sygnały: trzymać równowagę, żeby nie spaść czy próbować trafiać nitką do małej dziurki?... obserwować otoczenie, żeby wiedzieć, w którą stronę ewentualnie upadać czy skupić wzrok na trzymanych przedmiotach?... puścić trzymane przedmioty, żeby ewentualnie podtrzymać się podczas upadku czy trzymać je, żeby wykonać zadanie wg instrukcji?   

Wygodna pozycja/postawa ciała jest wstępem do wykonywania jakiegoś zadania... a może i nawet jego gwarantem. Czy nie łatwiej byłoby nawlec igłę siedząc wygodnie w fotelu lub na krześle? Czy nie mielibyście większej frajdy z zabawy na równoważni wiedząc, że możecie swobodnie balansować ciałem?...że w razie upadku macie np. dookoła miękką matę, materac, poduszki, choćby trawę... 

Podobnie jest z dziećmi z różnorakimi niepełnosprawnościami - aby mogły rozpocząć wykonywanie zadania, zainicjowały ruch, wyprowadziły ręce, chwyciły przedmiot i mogły nim swobodnie manipulować, muszą czuć, że ich pozycja jest stabilna... że jest im wygodnie... nie muszą bać się, że upadną, przechylą się, przekręcą... muszą czuć podpór, wzmocnienie. Odpowiedzią na te zapotrzebowania jest POZYCJONOWANIE BAZALNE.

Jak dać dziecku poczucie bezpieczeństwa podczas działania? Jak stosować tzw. pozycje aktywne, w których dziecko swobodnie będzie mogło wyprowadzić ręce do proponowanych aktywności? Jak bezpiecznie układać je do odpoczynku, aby zachować symetrię ciała i nie pogłębiać wad postawy? Zapraszamy do lektury.

Kliknij, aby przeczytać...

Istnieje wiele prostych sposobów aby pomóc dziecku we właściwym wykształceniu zmysłu dotyku. Pamiętajcie, że nawet najlepiej zbudowany narząd nie będzie prawidłowo funkcjonował, jeśli nie dostarczymy mu „paliwa”, czyli po prostu odpowiedniej ilości prób, zabaw i doświadczeń.

Kliknij, aby zobaczyć...

Dzisiaj przedstawiamy propozycję dotyczącą stymulacji dotykowej małego, aczkolwiek niezwykle ważnego obszaru naszego ciała – dłoni. Masaż dłoni pomaga w jej rozluźnieniu, dostymulowaniu, usprawnianiu, aktywizacji.

Jak go wykonać? Zapraszamy do lektury.

Kliknij, aby zobaczyć...

Przedstawiamy kolejne ćwiczenia i zabawy wg Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne do wykorzystania w domu:

1) "Kłoda" - leżące dziecko obracamy wzdłuż osi ciała.

2) "Latający dywan" - kładziemy dziecko w kocu (dużym, z wytrzymałego materiału). Wraz z drugą osobą dorosłą trzymając koc za rogi unosimy dziecko do góry. Kołyszemy, bardzo delikatnie podrzucamy.

3) "Wycieczka" - kładziemy dziecko w kocu na podłodze. Ciągniemy je delikatnie w kocu po podłodze (w linii prostej oraz wykonując skręty).

4) "Koncert – gra na plecach" – dziecko leży na podłodze, a my wystukujemy na jego plecach rytm.

5)  "Powitanie paluszkami, stopami" – witamy się stopami, palcami dotykając się wzajemnie.

6) "Kołysanie w fotelikach" – sadzamy dziecko przed sobą (tyłem). Słuchamy muzyki relaksacyjnej i kołyszemy się w jej rytm.

Na co należy zwrócić uwagę podczas siedzenia dziecka na podłodze? Poniżej przedstawiamy sposoby siedzenia dzieci i konsekwencji dłuższego przebywania w jednej pozycji.

Zapraszamy do lektury.

Kliknij, aby przeczytać...

Często spotykamy się w prasie, telewizji, literaturze specjalistycznej z pojęciem "integracja sensoryczna". Co właściwie ono oznacza? Jakie są przyczyny i skutki jej zaburzeń? Jak je rozpoznać i jak sobie z nimi radzić? Zapraszam do lektury:

Co to jest integracja sensoryczna?

Jak rozpoznać zaburzenia integracji sensorycznej?

Prostowniki szyi to mięśnie, które odnoszą i utrzymują naszą głowę. Są one ułożone wzdłuż tylnej części szyi i wspomagane przez górną część dużego, płaskiego mięśnia znajdującego się na plecach zwanego mięśniem czworobocznym.

Przedstawiamy kilka ćwiczeń stymulujących unoszenie głowy.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć...

makaronA teraz zabawa z wykorzystaniem makaronu rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową, przekraczanie linii środka ciała, motorykę małą i wiele innych.

Miłej zabawy!

Kliknij, aby zobzaczyć...

 

 

 

 

 

Zdjęcie pochodzi ze strony: https://lekarskimokiem.pl/zabawy-z-makaronem/

Przedstawiamy zasady pionizacji i prawidłowe jej etapy: od pozycji niższej do wyższej zwracając uwagę na stan podopiecznego.

Kliknij, aby zobczyć...

Dziś prezentujemy piosenkę zachęcającą dzieci do gier i zabaw ruchowych przy muzyce. Zatem przygotujmy ręce, nogi i zacznijmy wspólną zabawę:)

Kliknij, aby zobaczyć...

Przedstawiamy przykładowe ćwiczenia korekcyjne wad postawy, odpowiednie zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Kliknij, aby zobaczyć...

Kolejna porcja inspiracji. Filmik zawiera instruktarz do samodzielnego wykonania książeczki dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną (m.in. z CVI, o którym pisaliśmy kilka dni temu). Pamiętajmy, żeby książeczkę robić indywidualnie - do potrzeb konkretnego dziecka. Powodzenia!

Kliknij, aby zobaczyć...

Niech ta radosna piosenka wprowadzi Nas w pozytywny nastrój, a przy okazji pomoże rozwijać siłę, giętkość naszych ramion, rąk i palców oraz doskonalić ich sprawność. Ponadto forma takiej gimnastyki przyczynia się do kształcenia motoryki, tj. zwinności, zręczności, a także koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej.

Zatem życzymy miłej zabawy!!!

Kliknij, aby rozpocząć...

U wielu naszych dzieci możemy obserwować wydęty ale i przy tym napięty brzuch. Dotykając go czujemy że jest twardy jak balon. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Jedną z pierwszych jest brak stabilności w tułowiu i szukaniu strategii kontroli na obwodzie tj. w kończynach. Miednica ustawia się nieprawidłowo, mięśnie brzucha rozleniwiają się i pracują na zewnątrz. Inną przyczyną może być po prostu ból. Jeśli dziecko ma kłopoty z wypróżnianiem się, ma kolkę albo refluks to nic dziwnego że zareaguje napięciem.

Jako jedną z opcji poradzenia sobie z bolącym brzuchem proponujemy masaż brzucha. Podczas masażu pamiętamy o:

image001

- tym, że wykonujemy go POWOLI,
- prawidłowej pozycji miednicy, zaokrągleniu jej – już ta pozycja wpływa rozluźniająco na mięśnie brzucha,
- ciepłych dłoniach,
- krótkich paznokciach,
- zdjęciu biżuterii,
- sprzyjającej atmosferze, cichej i spokojnej,
- przyciemnionym świetle,
- relaksacyjnej muzyce.

 

Podczas masażu należy unikać POŚPIECHU, gwałtownego odrywania rąk.

Zobacz również instruktaż filmowy dotyczący masowania brzuszka.

Kliknij, aby wyświetlić...

Tym razem proponujemy poruszać się w rytmach następujących piosenek:

Tańca połamańce

Król Lew

Ścieżka sensorycznaZapraszamy do fantastycznej zabawy dla bosych stóp. Wystarczy przygotować na podłodze drogę składającą się z różnorodnych powierzchni. Mogą to być kawałki tkanin i wełny, koc, pogniecione papiery. Warto także wykorzystać większe płaszczyzny folii bąbelkowej. Chodzenie taką trasa pod opieką dorosłego rozwija zmysł dotyku i ćwiczy równowagę dziecka. Podczas tego prostego ćwiczenia stymulowany jest również zmysł wzroku (kolorowe elementy) i słuchu (dźwięki wydobywane z faktur). Dzieci niesprawne ruchowo mogą być położone na takiej ścieżce, próbować zmieniać pozycję ciała, dotykać przygotowanych elementów.

Wspólna satysfakcja uczestników zabawy gwarantowana!

Zdjęcie pochodzi ze strony: http://ikwdomowymzaciszu.blogspot.com/2019/07/czym-zajac-malucha10-sciezka.html

Podobnie, jak w przypadku wątpliwości związanych z funkcjonowaniem wzroku, mogą pojawić się wątpliwości związane z funkcjonowniem słuchu. Przecież dziecko słyszy, reaguje, ale jakość jego reakcji nie utrzymuje się na równym poziomie. Czasem rodzice zauważają to sami, a czasem dostają, pozornie sprzeczne, informacje od różnych specjalistów pracujących z dzieckiem. Szukamy przyczyn w koncentracji uwagi, w motywacji, w kondycji psychofizycznej, w atrakcyjności materiału, a nawet w kompetencjach specjalistów. Tymczasem… obok wymienionych czynników mogą występować zaburzenia słuchu mające zupełnie inne podłoże.

Zachęcamy do lektury.

Kliknij, aby przeczytać...

Niejeden Rodzic naszych Dzieci zadaje sobie pytanie czy moje dziecko naprawdę widzi?
Co to są mózgowe zaburzenia widzenia, jak je rozpoznać, jak zróżnicować i jak wspierać dziecko z tego typu zaburzeniami?

Polecamy artykuł napisany przez Beatę Wnuk na temat mózgowych zaburzeń widzenia:

Kliknij, aby przeczytać...

Zachęcamy również do obejrzenia filmów:

Czy Twoje dziecko naprawdę widzi?

CVI korowe zaburzenia widzenia

Równie mocno polecamy te wiadomości wszystkim terapeutom i wychowawcom.

Propozycja gier i zabaw ruchowych przy muzyce, skierowana do najmłodszych wychowanków, aby poprawić im nastrój i zachęcić ich do cwiczeń.

Ruch to zdrowie

Rączki robią klap, klap, klap

kontakt3