instrumenty z recyklinguZapraszamy do przygotowania prostych instrumentów z recyklingu. W każdym domu znajdziemy tekturowe pudełka, rulony z papierowych ręczników, gumki recepturki lub naczynia. Uruchamiamy wyobraźnię i wspólnie z dzieckiem wykonujemy doskonale brzmiące, akustyczne przedmioty. Zabawy muzyczno-rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów rozwijają w dziecku wyczucie rytmu i rozbudzają wrażliwość na różne dźwięki. Wzmacniają spostrzegawczość i orientację przestrzenną dziecka, a także uczą reakcji na sygnały dźwiękowe.

Zdjęcie pochodzi ze strony: https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/05/muzyczne-zabawy/

Przedstawiamy kolekcję biało-czarnych atrakcyjnych dla odbiorcy animacji, stworzonych z podstawowych kształtów pojawiających się na ekranie w określonej kolejności. Wybrane kształty, miejsca, w których się pojawiają i znikają mają za zadanie stymulację mózgu, układu wzrokowego, a także wydłużanie czasu koncentracji uwagi.

Wee see I

Wee see II

Oto kilka propozycji piosenek wykorzystywanych podczas naszych zajęć. W domowych warunkach zachęcamy do wspólnego powtarzania wyrazów dźwiękonaśladowczych, gwizdania, nucenia, śpiewania melodii na samogłoskach. Miłej zabawy.

Piosenka o Krówce

Piosenka o Piesku

Piosenka o Kotku

Piosenka Kąpielowa

Piosenka o pięciu zmysłach

Piosenka kołysanka

Piosenka o całuskach

Zachęcamy do wysłuchania "Piosenki na dzień dobry" z opracowaniem graficznym. W pierwszej wersji z wykorzystaniem symboli Makaton, w drugiej wersji z wykorzystaniem symboli PCS z programu Boardmaker.

Życzymy przyjemnego odbioru.

Piosenka w wersji z symbolami Makaton

Piosenka w wersji z symbolami PCS

Przedstawiamy krótki filmik prezentujący ćwiczenia rozluźniające mięśnie przyczepiające się do szczęki i żuchwy. Cwiczenia te mogą być wykonywane przez wszystkich, zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Kliknij, aby zobaczyć...

Poniżej prezentujemy Państwu kolejną porcję wierszyków-masażyków. Przypominamy, że zabawy te wpływają na pogłębienie więzi fizycznej i uczuciowej pomiędzy dzieckiem a rodzicem. W zabawach tych nie chodzi o klasyczny masaż z wykorzystaniem odruchów fizjologicznych, lecz o sposób, w jaki rodzic nawiąże fizyczny kontakt z dzieckiem, czyli o delikatny dotyk (głaskanie) mający charakter pełnej miłości komunikacji. Zabawa „masażyk” łączy fizycznie uczestniczących w niej rodzica i dziecko, dając radość i odprężenie. Miłej zabawy!

Słoń na wycieczce

Myszka i serek

Drodzy rodzice, pamiętajcie aby dostarczać dziecku jak największej ilości urozmaiconych bodźców stymulujących jamę ustną (wargi, policzki, język, żuchwę). Pomocne mogą być gryzaki, tubki żuchwowe, jedzenie w specjalnych siateczkach do gryzienia lub zawinięte w gazie. Demonstracja przesadnych ruchów żuchwą, połączona z werbalizacją, podpowiedzi manualne również wspomogą ćwiczenia gryzienia. Jako pierwsze usprawniamy ruchy żuchwą góra-dół, następnie rozwijamy ruchy rotacyjne żuchwy i języka.

Poniżej umieszczamy filmiki, które będą podpowiedzią do wykonania proponowanych ćwiczeń.

Kliknij, aby zobaczyć...

Kliknij, aby zobaczyć...

Kliknij, aby zobaczyć...

Na pewno zdajecie sobie sprawę z tego, jak bardzo ważny w życiu dziecka jest Wasz dotyk. Przede wszystkim daje on dziecku poczucie bezpieczeństwa – dziecko rozpoznaje kształt Waszych dłoni, ułożenie na ciele, sposób docisku, płynność ruchów. Dlatego zachęcamy do stosowania różnych form dotykowych. Dziś chcieliśmy Was zapoznać ze specyfiką masażu neurologopedycznego twarzy.

Kliknij, aby zobaczyć...

Oto propozycja czytania śmiesznych tekstów, rymowanek logopedycznych, trudnych wyrazów przez rodziców, rodzeństwo… Efekt może wyzwolić dużo dziecięcego śmiechu!! Zapraszamy.

Kliknij, aby zobaczyć...

Kontynuując ćwiczenia z zakresu "Instrumenty muzyczne - dźwięki" chcemy Was zachęcić do wysłuchania piosenki, której niejednokrotnie słuchaliście podczas zajęć. Spróbujcie włączyć aktywność, związaną z inscenizowaniem ruchem wybranych fragmentów tekstu piosenki, a także  naśladować dźwięki  instrumentów muzycznych.

Jestem muzykantem konszabelantem...

W związku z tym, że nie jest nam obojętna nasza planeta, a 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, proponujemy wysłuchać piosenki Ziemia to wyspa zielona.

Więcej zachowań proekologicznych w formie bajki dla dzieci znajdziesz tutaj... 

Z ekologią za pan brat.. zaśpiewajmy jeszcze raz... piosenka Świat w naszych rękach

Zapraszamy do krainy dźwięków. Dzięki prezentacji będziecie mogli skupić uwagę na bodźcach słuchowych i wzrokowych. Poznacie dźwięki, nazwy wybranych instrumentów muzycznych, zobaczycie jak wyglądają różne instrumenty. Możecie do ćwiczeń wykorzystać słuchawki, symbole graficzne. Zachęcamy do odtworzenia gestów Makaton": słuchać" ( dotknięcie dłonią ucha), "patrzeć" (ruch palcem wskazującym od kącika oka do przodu).

Kliknij, aby odtworzyć...

Zapraszamy do zabawy z samogłoskami i spółgłoskami. Zachęcamy do powtarzania, lepienia liter z plasteliny, wodzenia palcem po literach, rysowania liter na tackach z piaskiem lub kaszą, samodzielnego nazywania samogłosek. Pojawiające się przedmioty i zwierzęta możecie pokazać gestem, części ciała wskazać na sobie lub na drugiej osobie...

Sowa Mądra Głowa uczy samogłosek

Sowa Mądra Głowa uczy spółgłosek

Samogłoski do wydrukowania i wykorzystania podczas różnych ćwiczeń (segregowanie kolorami, dokładanie samogłoski do samogłoski, łączenie w sekwencje AUI, zabawy z pacynkami) znajdują się tutaj...

Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem samogłosek znajdują się tutaj...

Poniżej prezentujemy Państwu zabawy oparte na dotyku zwane „masażykami”. Zabawy te wpływają na pogłębienie więzi fizycznej i uczuciowej pomiędzy dzieckiem a rodzicem. W zabawach tych nie chodzi o klasyczny masaż z wykorzystaniem odruchów fizjologicznych, lecz o sposób, w jaki rodzic nawiąże fizyczny kontakt z dzieckiem, czyli o delikatny dotyk (głaskanie) mający charakter pełnej miłości komunikacji. Zabawa „masażyk” łączy fizycznie uczestniczących w niej rodzica i dziecko, dając radość i odprężenie. Miłej zabawy!

Bajka o raku z tataraku

Zoo

Proponowany materiał to doskonały sposób na zmotywowanie dziecka do koncentrowania uwagi na dostarczanych bodźcach wzrokowych! Atrakcyjna animacja, kontrastujące ze sobą kolory oraz żywa muzyka w tle zainteresuje każdego...

Disco Food Party

Zabawne warzywa

Przedstawiamy kilka propozycji ćwiczeń oddechowych podczas, których staramy się pogłębić fazę wdechu i wydłużyć fazę wydechu; oraz ćwiczeń artykulacyjnych, zwiększających ruchomość warg i języka.

Kliknij, aby zobaczyć...

Posłuchajmy odgłosów z różnych zakątków świata. Wyobraźmy sobie przebywanie w różnych miejscach... 

Co to za miejsca?... 

A teraz przenieśmy się do innych krajów i poznajmy trochę tamtejszej kultury...

Podróże po świecie...  

Ponownie zapraszamy do "czytania uczestniczącego" - tym razem poza wierszykiem logopedycznym "Poliglota", polecamy również bajkę logopedyczną "Leśne ludki". Podczas tej formy aktywności możemy równocześnie usprawniać aparat artykulacyjny (wargi, język, podniebienie). Zachęcamy do wykonywania ćwiczeń przed lustrem. Pozytywnych wrażeń:)

Kliknij, aby przeczytać...

Karmienie terapeutyczne to bezpieczeństwo i odpowiednie pozycjonowanie dziecka, prawidłowo dobrane techniki wspomagające pobór pokarmu i płynu, dobranie akcesoriów do karmienia i konsystencji pokarmu.

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym zaburzeń karmienia.

Kliknij tutaj, aby przeczytać...

Zachęcamy również do obejrzenia filmików, które odpowiedzą na pytania:

Co warto wiedzieć o karmieniu dziecka łyżeczką?

Jak nauczyć dziecko pić z kubka otwartego i na co należy zwrócić uwagę?

Aby obejrzeć, najpierw kliknij tutaj, a następnie tutaj...

Propozycjami Wielkanocnych piosenek chcemy Wam uprzyjemnić Świąteczny czas. Niech dzięki nim święta staną się bardziej radosne i nabiorą wiosennych barw. Może Wam również uda się zrobić kolorową pisankę i odgadnąć jakie zwierzątka towarzyszyły barankowi w bajce. Życzymy przyjemnego odbioru.

Pisanki

Wielkanocne idą święta - piosenka malowana piaskiem

Wielkanocny Baranek

Zagadki wielkanocne

Drodzy rodzice pamiętajcie o usprawnianiu umiejętności (na miarę możliwości motoryki aparatu oralnego dziecka) prawidłowego gryzienia, żucia i połykania poprzez wzmacnianie napięcia mięśniowego w obrębie obszaru ustno-twarzowego. O masażu twarzy był już wcześniejszy materiał. Na poniższych zdjęciach dla przypomnienia zostały umieszczone niektóre techniki wspomagające domykanie ust, pionizowanie języka, połykanie śliny,  oddychanie przez nos.

Kliknij, aby zobaczyć...

kontakt3