O ile funkcje wzrokowe mają duży wpływ na wszystkie sfery rozwoju człowieka (motoryczną, poznawczą oraz społeczną), o tyle funkcje słuchowe wydają się najmocniej wiązać z rozwojem społecznym. To właśnie ze słuchem nierozerwalnie związany jest rozwój mowy, co jest widoczne w podejmowanych oddziaływaniach rehabilitacyjnych. Jakość funkcjonowania obu zmysłów jest stosunkowo łatwa do zdiagnozowania, gdy dziecko sygnalizuje nam trudności czy dyskomfort lub sami dostrzeżemy problem obserwując jego zachowanie.

W przypadku osób z niepełnosprawnościami szereg współistniejących trudności rozwojowych może odwracać naszą uwagę od istniejącego zaburzenia funkcji wzrokowych lub/i słuchowych. Dlatego szczególną rolę w pracy terapeutów odgrywają: obserwacja i diagnoza funkcjonalna. Procedury te pozwalają na dostrzeżenie mocnych i słabszych stron funkcjonowania, również wzrokowego i słuchowego, oraz ustalenia optymalnych kierunków pracy. Następnym krokiem są działania terapeutyczne, które uwzględniają całokształt indywidualnych potrzeb rozwojowych. Aby zgłębić ten temat zachęcamy do zapoznania się z poniższymi artykułami.

Rehabilitacja wzroku:

Kliknij, aby przeczytać...

Kliknij, aby przeczytać...

Rehabilitacja słuchu:

Kliknij, aby przeczytać...

Kliknij, aby przeczytać...

kontakt3